SARAYDA MOZART BAŞKADIR
Bu yıl ikincisi düzenlenen İstanbul Opera Festivali, yazın açıkhavada ve çok özel mekanlarda opera izleme keyfini sağladığı ve farklı bölge operalarıyla yabancı grupları İstanbullu seyirciye tanıttığı için önemli ve değerli.
Henüz ikinci yılı ama festivalin gediklileri tabii ki İstanbul’un saraylarını kullanmaya imkan vermeleriyle iki Mozart: ‘Saraydan Kız Kaçırma’ ve ‘Zaide’. Yıldız Sarayı’nda sahnelenen ‘Saraydan Kız Kaçırma’ bir Yekta Kara rejisi. Mozart’ın erken operalarından, dolayısıyla unutulmaz uvertürü dışında, konusuna rağmen, müzikal anlamda oldukça durağan bir yapıya sahip. Ama Yıldız Sarayı’nın bahçesinde çok iyi solistlerden dinlenince büyüsüne kapılmamak elde değil. Benim izlediğim kastta Konstanze’yi canlandıran Eva Mei mükemmel tekniği ve özellikle yüksek tonlardaki rahatlığıyla, Pedrillo Cenk Bıyık ise hem sesi, hem diksiyonu hem de (operacılarda ender rastladığımız) müthiş oyunculuğuyla özellikle dikkat çekiyordu. Kara, Konstanze dışında, operadaki yabancılara modern, Türklere ise dönem kostümü giydirerek bir “biz/öteki” vurgulamasına gitmiş rejisinde, bir de librettonun belli yerlerinde Türkçe ve ingilizce de kullanarak esprili bir dramaturji oluşturmuş. İlk kez dinlediğim Samsun orkestra ve korosu ise çok başarılı.
‘Saraydan Kız Kacırma’yı “kaçırdıysanız” bile, konu olarak benzer ve yine bir sarayda sahnelenen başka bir Mozart operası, ‘Zaide’ için hâlâ vakit var. Geçen yılki festivalde izlediğim Antalya (DOB) prodüksiyonu Aytaç Manizade’nin geçmişten esinlenen modernize kostüm ve dekor kullandığı, (kostüm Ayşegül Alev, dekor Çağda Çitkaya) oyunculukları ön plana çıkardığı, biraz fantastik ve yaratıcı rejisiyle Topkapı’nın ortamında beni büyülemişti. Kast geçen yıldan farklı olabileceği için seslerle ilgili yorum yapamam fakat çok şahane bir deneyim olacağına garanti verebilirim.
Saraydan Kız Kaçırma,
Reji: Yekta Kara
Samsun DOB Orkestra ve Korosu
AA 17.07.2011
|
|
|